بلاگ

کنشگری در انتخابات

توسط صفحه اصلی, واحد سیاسیدر می 11, 2021

((کنشگری در انتخابات))

باتوجه به نزدیکی ایام انتخابات جلسه پیرامون وظایف دانشجویان در این حوزه با حضور حجت السلام ابوطالبی برگزار شدو نکاتی پیرامون این موضوع بیان شد مجموعه این نکات به شرح زیر است.

به نظر بنده شرایط انتخابات شرایطی است که تابعی از سیاست های داخلی و خارجی وضعیت داخلی و بین المللی نظام جمهوری است از این جهت باید توجه کنیم که در این موارد چه اتفاقاتی می افتد و بر حسب آن ببینیم که چه اقداماتی باید انجام دهیم.

یکی از بحث های جبهه انقلاب این است که چه شخصی قراراست بیاید و آیا وحدتی شکل میگیرد یا خیر؟ برای چه کسی تبلیغ کنیم؟

نکته اول قبل از این که معلوم شود چه کسی می آید باید ببینیم چه کنیم که گفتمان انقلاب و گفتمان امام و رهبری در فضا مورد اقبال وارد بشود و مردم به آنها رای بدهند.

بنده از ماه ها پیش در هر جلسه ای گفته ام شرایط سیاست خارجی و عملکرد دولت فعلی مشکلاتی برای ما به وجود آورده و مهم ترین آن که دغدغه ی عموم هم مردم است، دغدغه ی اقتصادی ست .

ما باید راه حلی برای اقتصاد اما بر اساس گفتمان انقلاب داشته باشیم تا بتوانیم عموم را به سمت این گفتمان جلب کنیم و این به آن معنا نیست که بخواهیم اقتصاد را اولویت قرار بدهیم. اگر گفتمان انقلاب اسلامی درست تبیین بشود، عموم مردم خواهند دانست که اتفاقاً یکی از ابعاد گفتمان انقلاب اسلامی ایجاد عدالت اقتصادی و سیاسی و ایجاد معیشت است.

نکته ای که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره کرده اند این است که ما با یک شرایطی درعرصه سیاست خارجی مواجه ایم که و آن بحث تحریم هاست که نه میتوان آنرا منکر شد و نه اثر آنها را منکر شد و این یکی از بحث هایی است که عموم مردم به آن توجه دارند . اما در کنار این تحریم ها، مسئله ی دیگری به نام تحریف وجود دارد که اتفاقا باعث شده که هم تحریم ها اثر گذار بشود و برای عامه مردم هم اهمیت پیدا بکند.

اگر ما بتوانیم جلوی این تحریف ها را بگیریم بسیاری از مشکلاتی که ناشی از تحریم ها است هم برداشته میشود وهمچنین مسئله ما در انتخابات 1400 حل شده است .

چند تحریف هم در داخل و هم در خارج به آنها دامن زده شده:

اولین تحریف: این که مشکلات اقتصادی، مشکل گرانی، مشکل بیکاری، مشکل تورم، مشکل کمبود ها که منجربه صف شده ریشه در تحریم ها دارد. بخش بسیار کمی از این مشکلات مربوط به تحریم هااست اما بخش زیادی از آن به تحریم ها مربوط نیست.

تحریف دوم: که خوب بله حالا که مشکل از تحریم هاست راه حل این تحریم مذاکره است و اگر ما مذاکرات را جدی بگیریم میتوانیم مشکلات را حل کنیم .

تحریف سوم : این که مذاکره با دولت جدیدی که روی کار آمده میتواند حل شود؛ مشکلات مذاکره شخص ترامپ بوده.

این سه تحریفی است که در جامعه است به مردم القا میشود که ای مردم مشکلات از تحریم است و با دولت جدید حل خواهد شد.

اخیرا تحریف چهارمی که رخ داده و قبلا هم اثراتی از آن بود اما امروز بیشتر نمایان است این که اگر مانعی هم برسر مذاکرات باشد ، سیاست های نظام جمهوری اسلامی و رویکرد های میدانی توسط سپاه است که میتواند مانعی باشد تا مذاکرات به نتیجه نرسد.

خوب وظیفه چیست؟

ما باید تلاش کنیم برای عامه مردم که به نظربنده برای خواص هم مشخص نیست تبیین کنیم؛ فارق از رئیس جمهور بعدی مشکلات لزوماً به تحریم وابسته نیست. این را باید به صورت عوام فهم وعوام پسند، با تهیه فیلم، تهیه عکس نوشت و تهیه آمار و ارقام دقیق از سایت های معتبر.. تهیه کرد.

این را اگر بتوانیم تبیین کنیم که مشکلات به داخل بر میگردد؛ خوب یک گام رو به جلو برداشته ایم.

جریان رقیب گفتمان انقلاب اسلامی  که میخواهد گفتمان سازش و مذاکره را پیش ببرد، تنها در صورتی پیروز انتخابات میشود که مردم بدانند تنها راه مذاکره است اما اگرمردم به این اعتقاد نداشته باشند بقیه مراحل خنثی است.

نکته دوم در جهت خنثی سازی تبیین این است که با مذاکره هم لزوماً تحریم برداشته نمیشود. مقام معظم رهبری بارها فرمودند «مسئله، برداشتن تحریم ها نیست چون این مسئله دست ما نیست و آنها هر موقع بخواهند میگذارند و برمیدارند. باید به سمت خنثی سازی تحریم ها رفت و راه حل ارائه داد.»

این ها باید گفتمان نماینده جریان انقلاب باشد، باید راه حلی برای خنثی سازی تحریم ها داشته باشد و این ها خیلی اوقات توسط کارشناس ها و برنامه ها مطرح شده که ما میتوانیم تحریم ها را خنثی کنیم مثلا یکی از این راه ها تقویت اقتصاد و مدیریت داخلی است. این خنثی سازی به جای رفع تحریم نکته بعدی ایست که باید گفتمان شود.

این همان بحثی است که رهبری فرمودند که من خوش بین نیستم و برخلاف عموم مردم که معتقد اند تحریم ها پدر ما را در آورده، چون مرگ بر آمریکا گفتیم و در مقابل آنها ایستادیم دچار مشکلات شدیم؛ رهبری می فرمایند که « اتفاقاً هزینه ی سازش بیشتر از هزینه ی مقاومت است.» این گفتنش کاری ندارد اما تبیین اون هست که مشکل است.

نکته سوم : این ها میگویند که مشکل از ترامپ بود نه از اوباما و بایدن و چون اینها آمده اند میتوان دوباره مذاکره کرد؛ در مقابل این هم باید گفت که آقا وقتی که براجام تصویب شد همین آقای اوباما  تحریم های جدیدی وضع کرد فلذا فرقی بین این ها نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری همه ی آمریکایی ها بدعهد‌‌‌‌‌‌‌­­­­­­­­­­‌‌‌‌‌‌‌‌‍‎اند.

و تحریف چهارم که اخیرا اتفاق افتاد که خیلی هم قوت نگرفت، این بود که اینها می خواستند که دو گانه ی مذاکره و جنگ را راه اندازی کنند اما عملا دوگانه ی حاج قاسم و ظریف شکل گرفت اما به هر حال در رد این مورد هم باید نشان دهیم که آیا واقعا میدان مانع دیپلماسی شده و آیا موشک ها مانع برجام است؟ آیا مستنداتی وجود دارد که این موارد را نشان بدهد؟

خوب این موارد رو ما باید تبیین کنیم برای عموم مردم تا نماینده گفتمان انقلاب به راحتی بتواند مردم را متوجه خود کند.