بلاگ

فیل برادر الاغ

توسط دسته‌بندی نشده, واحد سیاسیدر اکتبر 26, 2020

ایالات متحده دارای دو حزب مهم سیاسی دموکرات و جمهوری خواه است ، احزاب دیگری نیز در آمریکا حضور دارد اما غالب اتفاقات سیاسی آمریکا را هم این دو حزب رقم میزند برای اینکه  با این دو حزب بیش تر آشنا شویم اندکی به زمینه‌های تاریخی این دو حزب می‌پردازیم حزب دموکرات در سال ۱۷۹۲ توسط توماس جفرسون با شعار کمک به فقرا و محرومان شکل گرفت نماد معروف حزب دموکرات الاغ رنگ منسوب به آن آبی است .

حزب جمهوریخواه در اوایل دهه۱۸۵۰ شکل گرفت  آبراهام لینکولن اولین رئیس جمهور آمریکا بود که با شعار آزادی مردم و عدم مداخله دولت  فلسفه این حزب را شکل داد نماد این حزب فیل و رنگ منسوب به آن قرمز است.

حال برای اینکه تفاوت های این دو حزب واینکه  آیا اساساً نماینده‌ دموکرات‌ها بایدن  و نماینده جمهوری خواهان ترامپ خط سیاست خارجه متفاوتی را دنبال می‌کنند یا خیر به بررسی فعالیت‌های این دو حزب در سال های گذشته می پردازیم:

 اقدامات دموکرات ها در سالهای اخیر

* آگوست ۱۹۴۵ ترومن: بمباران هیروشیما

* ۹آگوست ۱۹۴۵ ترومن: بمباران ناکازاکی

* سال ۱۹۴۷ ترومن: حمایت همه جانبه سیاسی مالی نظامی از صهیونیزم برای اشغال فلسطین

*۱۹۸۰ کارتر:اقدام نظامی ناموفق در طبس علیه ایران

*۱۹۹۳ کلینتون: تاسیس سازمان سیا

*۱۹۹۵ کلینتون :مداخله در پروژه احداث خط انتقال نفت و گاز میان ایران و ترکمنستان که نتیجه‌ای جز کارشکنی نداشت

*۱۹۹۸- ۱۹۹۹ کلینتون :برقراری تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و تصویب بودجه خرابکاری و براندازی علیه جمهوری اسلامی

*اقدامات اوباما در طول دوران ریاست جمهوری علیه ایران:

تحریم شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در حوزه نفت و انرژی ،تحریم صنایع پتروشیمی، بانک مرکزی ،زیرساخت‌های حمل و نقل و تحریم های مختلف بانکی شامل بانکهای داخلی و خارجی برای جلوگیری از تبادلات مالی،توقیف دارایی‌های ایران، تحریم شرکت‌های هوایی؛  در واقع در زمان اوباما ایران 14 بار تحریم شد و سنگین‌ترین و بنیادی‌ترین تحریم‌ها در دوره او وضع شد.

حال به برخی از اقدامات جمهوریخواهان می پردازیم:

*۱۹ اوت ۱۹۵۳ آیزنهاور: کودتای ۲۸ مرداد

*۱۹۸۱ ریگان: تحریک صدام برای حمله به ایران

*۱۹۸۲ ریگان: حمایت همه جانبه از صدام برای خرید سلاح و بمب های شیمیایی در طول سالهای جنگ  *۱۹۸۸ریگان: سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس

*۲۰۰۲ جورج بوش: تلاش برای خارج کردن پرونده هسته‌ای ایران از روال عادی و تبدیل آن به یک مسئله سیاسی

*۲۰۰۴ جورج بوش :حمایت علنی از ترور فرماندهان مقاومت و افزایش همکاری های سیاسی  نظامی با اسرائیل

*۲۰۱۸ترامپ: خروج  آمریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید

*۱۳ دی ماه 98 ترامپ: حمله به فرودگاه بغداد و شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس

آنچه مسلم است با توجه به سابقه و اقدامات دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در سال‌های اخیر تفاوت اساسی میان آن در موضوع سیاست خارجه وجود ندارد و تنها چیزی که تفاوت اساسی میان این دو حزب را رقم می زند نحوه پیاده‌سازی این سیاست هاست برای مثال 26 اردیبهشت 1327، روزنامه اطلاعات بخشی از هری ترومن رئیس جمهور آمریکا در سالهای  1945 تا 1953 را نقل کرده است. ترومن در میتینگ انتخاباتی حزب دموکرات در دور دوم انتخابات اظهار داشته است “اگرچه در بعضی موارد اختلافات شدیدی بین دو حزب دموکرات و جمهوریخواه وجود دارد معهذا در امور بین المللی و در سیاست خارجی آمریکا بین دو حزب مزبور وحدت عقیده و توافق نظر کاملی موجود است.

یا در قضیه ترور سردار سلیمانی دموکراتها از ترامپ حمایت کردند و آن را اقدامی درست نامیدند که صرفاً در زمانی نامناسب اتفاق افتاده است .

در برنامه پیشنهادی دموکرات ها اگرچه  از بازگشت به برجام سخن گفته شده اما بلافاصله از قیدهای دیگری از جمله مذاکرات  موشکی و منطقه‌ای صحبت شده است و همچنین دموکرات ها به صراحت گفتند گزینه تحریم و جنگ را هرگز از روی میز بر نخواهند داشت این است که میگوییم  فیل برادر الاغ است.

آنچه پیروزی بایدن یا ترامپ در انتخابات آمریکا را برای ما پر اهمیت می‌کنند افرادی در داخل  کشورهستند که هنوز نفهمیده اند جنتلمن های پشت میز نشین همان تروریست های فرودگاه بغداد هستند.