بلاگ

گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین جعفری نماینده مردم شریف بروجن

توسط واحد سیاسیدر دسامبر 10, 2020

روز ۱۶ اذر گفتگویی با جناب اقای جعفری نماینده مردم شریف بروجن در مجلس شورای اسلامی برگزار شد مشروح این گفتگو بدین شرح است:

-بعد از ترور دانشمند بزرگ هسته‌ای کشور طرحی تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران در مجلس تصویب شد ، نظر شما درباره این طرح چیست؟

ایشان ضمن تبریک روز دانشجو بیان کردند: اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها به واسطه شهادت یا ترور شهید فخری زاده نبود و این طرح از سه ماه قبل در مجلس مطرح شده بود و کمیسیون های مربوطه بر روی طرح کار می کردند. ما پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفته بودیم.ایشان افزودند : آمدن طرح به صحن علنی و دوفوریتی شدن آن به خاطر بحث ترور بود ،وگرنه معنا ندارد بدون این که روی آن کار شود به صحن بیاید و بر روی نه بند آن ماه ها کار شده بود.این طرح ارتباط مستقیمی با ترور نداشت بلکه باعث تسریع آن شد.
ایشان با اشاره به محتوای این توافق افزودند: اگر طرف های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند با توجه به دو بند توافق برجام به همان میزان تعهدات خودمان را کاهش دهیم و این به مفهوم خروج از برجام نیست .تا به حال چنین چیزی شکل نگرفته بود.ایشان افزودند : برجام قرارنبود جاده یکطرفه باشد و آمدن این طرح به صحن و گرفتن آن رای بالا که بی سابقه بود به واسطه شهادت دانشمند هسته ای تسریع شد.

-علت مخالفت شورای نگهبان با ماده ششم و افزایش فرصت یکماهه برای خروج از پروتکل الحاقی به دوماه چیست؟

از ابتدا آنچه کمسیون آماده کرده بود ،دو ماهه بود و دبیر خانه شورای امنیت ملی هم با دو ماه موافقت کرده بود ؛امادوستان گفتند که شاید یک ماه هم کافی باشد که شورای نگهبان اشکال گرفت و فردای آن روز اصلاح شد وبعد از ظهرهمان روز ابلاغ شد.

ایشان در پاسخ به سوال در مورد علت افزایش قیمت مرغ و اقلام اساسی با وجود تخصیص ارز گفتند:تمام نهاده ها با ارز دولتی وارد شده اند .

چهار ماه پیش در موردافزایش قیمت هشدار داده بودیم.
بخش اعظم این مشکلات بخاطر بهم ریختگی در حوزه اجرا و عدم نظارت کافی است .
در تیر ماه ۹۸برخی از اختیارات وزارت کشاورزی به وزارت صمت داده شد.

ایشان افزودند:یک دستگاه باید متولی و پاسخگو باشد.
بنا بوداگر اقای رزم حسینی رای اوردند این اختیارات را به وزارت کشاورزی برگردانندو این اتفاق افتاد.
متاسفانه رییس جمهور موافقت نکرد.
نظارت ما یک نظارت ناکارامد است بخش عمده مشکلات کشور ما به این موضوع باز می گردد نه به تحریم.

سعی مجلس یازدهم‌این است به دولت کمک کند.
تمام تلاش ما این است که دوقوه با همکاری و اتحاد بتوانندمشکل مردم را حل کنند اگر یک مقدار مباحث سیاسی و کج سلیقگی ها سایه نیندازد و ندانم کاری ها نباشد میشود در همین شرایط سخت هم مدیریت کرد.ایشان با اشاره به اینکه در رابطه بانهاده ها باید ارز ۴۲۰۰تومانی حذف شود،و نهاده هاازاد وارد شود افزودند این سوپسیت باید به صورت سبد کالا به مصرف کننده داده شود. هر جا دونرخی بود فساد اور است .البته همه جا نمی شود ارز دولتی را حذف کرد.
ایشان در پاسخ به سوال در مورد طرح شفافیت افزودند:شفافیت چند بعد دارد ؛در مورد شفافیت در حساب ها و پرداخت و دریافت ها ، حتما باید شفافیت وجود داشته باشد.
در مورد طرح ها و لوایح ،این شفافیت وجود دارد ؛در بحث رای دادن به وزرانیز باید شفافیت باشد.
ولی در برخی قسمت هاشفافیت فساد اورواختلاف اور است .ایشان اظهار کردند:شفافیت در موضوع استیضاح ممکن است باعث متضرر شدن مردم در حوزه های انتخابیه شود.
معنا ندارد که نیمی از بودجه ما در شرکت های دولتی است ولی شفافیت وجود ندارد.

https://aparat.com/v/8dEil