بلاگ

آنچه بعد از ترور تصویب شد

توسط صفحه اصلی, واحد سیاسیدر دسامبر 4, 2020

در غروب جمعه ۷ اذر ماه ۹۹ ما یکی از دانشمندان بزرگ هسته ای رااز دست دادیم .
خیلی ها سعی کردند تا واژه دانشمند هسته ای را از کنار نام این شهید حذف کنند و مجازات عاملان و امران ان را به تاخیر بیندازند وبه قول خودشان در تله تنش گرفتار نشوند . اما انچه مسلم است این است که ترور دانشمند هسته ای یک تله نیست بلکه خود یک تنش است .


تروری که به گفته اقای ربیعی سخنگوی دولت: محل وقوع وهدف ترورپیش بینی شده بود.
با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان این موضوع را نتیجه پافشاری و اصرار نابجای دولت بر اجرای برجام و دسترسی های بسیار زیاد اژانس انرژی اتمی به مراکز حساس در ایران می دانستند تشکل های دانشجویی در خواست های فروانی را برای توقف تعهدات برجامی در قالب بیانیه و نامه و تجمع ارائه دادند .
همزمان طرحی تحت عنوان ((اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران)) توسط مجلس مورد بررسی قرار گرفت که کلیات ان به صورت زیر است .


پس از تصویب در مجلس این طرح به شورای نگهبان رفت و ازماده ششم ان ایراد گرفته شد .در این ماده امده بود.
دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

براین‌اساس عبارت «یک ماه» به «دو ماه» و همچنین عبارت «تصویب» به «لازم‌الاجرا» تغییر یافت.
در ماده٨و۹ نیز چنین امده است : مسئول اجرای صحیح و کامل این قانون رئیس جمهور و مقامات و مدیران مربوط و دستگاههای اجرایی ذی ربط می‌باشند.
مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجراء به مجازات تعزیری درجات ۲ یا ۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می شوند.

((درجه 2: حبس بیش از پانزده تا بیست و پنج سال و جزای نقدی بیش از پانصد و پنجاه میلیون ریال تا یک میلیارد ریال
درجه 3: حبس بیش از ده تا پانزده سال و جزای نقدی بیش از سیصد و شصت میلیون ریال تا پانصد و پنجاه میلیون ریال
درجه 4: حبس بیش از پنج تا ده سال، جزای نقدی بیش از یکصد و هشتاد میلیون ریال تا سیصد و شصت میلیون ریال و انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی
درجه 5: حبس بیش از دو تا پنج سال، جزای نقدی بیش از هشتاد میلیون ریال تا یکصد و هشتاد میلیون ریال، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا پانزده سال، ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی و ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی))
و در نهایت این طرح در ۱۲ اذر ماه مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و به دولت ابلاغ شد. 
این درحالی است رییس جمهور گفت دولت باومصوبه مجلس موافقت نداردو ان رابرای روند فعالیتهای دیپلماتیک مضر می داند .همچنین سخنگوی دولت و سخنگوی وزارت امور خارجه با این مصوبه مخالفت کردند.اما به هر حال (دولت باید قانون‌گرا باشد و قانون‌گرایی یک اصل است چه این قانون، قانون اساسی باشد و یا قانون تصویب‌شده مجلس و یا شبه‌قانون باشد. بنابراین دولت موظف است به قانون و اسناد فرادستی عمل کند.)(روحانی ۹۲)
با اینکه برخی دادن مهلت دو ماهه برای لغو پروتکل الحاقی را نادرست می دانستند اما بسیاری از کارشناسان کلیت این طرح را مثبت ارزیابی می کنند. و ان را برای ایجاد توازن در اجرای تعهدات مناسب می دانند.

بیش تر بدانید…

پروتکل الحاقی چیست؟ (روی عنوان کلیک کنید)

در برجام چه چیزهایی از دست دادیم!! (روی عنوان کلیک کنید)